Appar för bättre mående

Appar för bättre mående

“I don’t have a Fitbit yet, but I work out hard. Word is these Apple Watches might be a good companion for my workouts. So I’m gonna see, I’m gonna test it out.

barack obama

 

Här finns appar som kan användas som hjälpmedel mot bättre hälsa. Jag har försökt hitta så många kostnadsfria appar som möjligt, men vissa har både gratis delar och en betalversion. Ofta räcker gratisversionen långt.

I nuläget är det alldeles för många val. Mitt mål är att i framtiden gå igenom och plocka ut de allra bästa för varje område. De med plus och minus har jag hunnit testa. 

Jag har inget samarbete med någon av dom utan har helt enkelt försökt hitta de med bra rekommendationer på app- och psykologiforum, av kollegor och som är gjorda av trovärdiga organisationer.

Mindfulness och avslappning

Mindfulness appen - Meditation för alla

Plus
Vissa delar är gratis och dom räcker långt, andra är betalversion. En av de mest populära svenskspråkiga mindfulapparna.

Headspace: Guidad meditation och mindfulness

Plus
Användarvanlig guidning med forskningsstöd och pedagogiska animationer.

Minus
Dyr prenumeration och på engelska, men finns ett antal “sessioner” gratis  om man vill känna på det. 

Breathe Easy

Få hjälp med att andas lugnare. Bra för att komma ner i varv vid ångest och panikattacker.

Let's meditate

Plus
Enkel, gratis och rättfram. En av de bättre

Minus
Ibland får man ha lite överseende över stycken som kan kännas lite “flummiga”.

Calm - Meditate, Sleep, Relax

Plus
Delar är gratis, varav en bra animation man kan följa andningen med.

Minus
Ganska få gratisdelar. Premiumdelarna behöver man köpa.

Omvana: Meditation, Yoga, Sleep

“Omvana’s new and improved meditation app from Mindvalley is your personal meditation and mindfulness teacher.”

Smiling Mind

Även mindfulness. Gratis, gjord av lärare och psykologer. Kan användas av barn, men på engelska.

Följ mående över tid

Daylio

Plus
Välgjord! Fyll i vilka aktiviteter du gör och hur du mår. Du kan få ut grafer över mående i veckorapporter. Du kan också se vilka aktiviteter som hänga ihop med vilket mående. 

Minus
Engelska, man får bara ett snitt per dag även om man kan i veckorapporten se alla måendeinlägg för dagen. Finns inte heller en graf över “aktivering” eller aktiviteter. I gratisv. finns lite reklam och vissa funktioner funkar inte. 

 

MoodPath

Ej testat. Engelska, följd ditt mående i två veckor utifrån kriterier för nedstämdhet och ångest för att sedan gå igenom resultaten  med din behandlare.

Uppskatta din dag

Ej testat. Svenska, gratis. Utvecklat tillsammans med Svenska Föreningen  för Barn- och Ungdomspsykiatri. 

Nomie 2

Ej testat. “Nomie is a simple life tracker and mood diary that’s completely private.”

iMoodJournal

Plus

Genomtänkt och bättre grafer än Daylio. Använd hashtags (#) för att märka vilka aktiviteter och mående som följer varandra (det är enklare än vad man tror). Du kan även bifoga bilder på varje mående registrering (faktiskt väldigt intressant funktion!)

 

Minus
Mindre engångskostnad (20kr). Inte lika snygg interface som Daylio (men bättre funktioner jmf med gratisv.). 

Moodtrack Social Diary

Plus
Gratis. Här får man en graf över olika måenden (glad, ledsen etc) över tid.

Minus
Tafflig interface men användbar ändå!

Moods

Engelska och bara på iTunes. Lättanvänd för att följa mående. Gratis

T2 Mood Tracker

Ej testat. Engelska, gratis. Gjord av National Center for Telehealth and Technology.

Sätta upp mål, organisera, följa och utvärdera vanor.

Todoist: Att-göra-lista

Plus
Gratisversionen räcker långt. To-do-lista, där man kan dela upp i olika projekt. Prisad som en livsförändrande app av The Guardian, USA Today, New York Times, Wall Street Journal, Forbes, Lifehacker. 

Minus
I längden handlar det om app-formatet passar en. Det kan bli för litet och utan översikt i mobilskärmen. Funkar kanske på dator/tablet. 

Tips
Skriv din värderade riktning som ett “projekt” och delmålen som uppgifter för det. Lägg till det som en “widget” på startskärmen på mobilen. 

 

Loop Habit Tracker

Momentum Habit TrackerEnkel. Sätt upp en vana och kryssa i när du gör den. 

HabitHub

Följ hur vanor skapas och mål uppfylls.

Remente

Plus
En av de mest välgjorda apparna, med kurser (bara fåtal i gratis), to-do, mål och delmål samt värderingar likt Livskompassen. I den nyttiga loggboken kan man se tillbaka på aktiviteter och hur Livskompassen såg ut tidigare!

Minus
OBS! Verkar inte spara data längre än en vecka i gratisversionen. Det gör det svårt att rekommendera den. Dyr premium.

Mindly

Plus
Använd en mindmap för att organisera och få struktur. 

Minus
Begränsat antal mindmaps. Mobilskärm är för liten för en överblick (vilket är tanken med hela appen). 

Momentum Habit Tracker

Bara på Apple Store. 

 Bättre sömn

CBT-i Coach

Superbra sömn-app med många funktioner. Kan mäta tid i säng, tid sovandes med en fin graf för sömneffektiviteten. Engelska och gratis. Utvecklad av US Department of Veterans Affairs i USA.

Smart Sömncykel väckarklocka

‘Sleep Time’ på engelska har ett smart alarm anpassat för vilken sömncykel du är i, för att kunna vakna så skonsamt som möjligt.

Sleep Cycle

Plus
Smart alarm anpassat för sömncykeln. Analys av sömnmönster och kvalite på sömn. Säger sig kan väcka i rätt sömnfas, men inte hunnit testa hur väl!

Minus
Den mäter genom hur mycket man rör sig under natten, vilket kräver att man har mobilen i sängen på natten.

Appar för ångest och depression.

MoodMission

Engelska, utvecklad i Australien. KBT-app för stress, ångest och depression.

Plus
Små uppdrag utifrån mående som gör att man aktiverar sig.

Minus
En del skattningsskalor innan man kan komma igång. Kan sakna ett helhetsgrepp med mående och aktivitetsgrafer. 

MindShift

På engelska, gjord av the Anxiety Disorders Association of British Columbia. För unga vuxna och tonåringar med ångestbesvär.

FearFighter

Engelska, godkänt av National Institute of Health and Care Exellence. För träning av rädslor, ex fobier.

Exposure - face your fears

Plus
Enkel. Sätt upp exponeringar och skatta obehag. För fobiträning eller exponering överlag.

Simple Gratitude Journal

Plus
Enkel. Forskning visar att skriva ner vad man är tacksam över ökar välmåendet.

This Way Up

Engelska. KBT-app för ångest och depression.

Beating the Blues

Engelska. Används av National Institute for Health and Care Excellence men verkar kosta. Läs mer på deras webbsida, lite osäker på hur det funkar egentligen. 

PE Coach

Engelska, gratis. Ingen självhjälpsapp, men för PTSD och trauma, att använda under behandlingen.

Övrigt

What's Up?

Plus
CBT-i CoachEngelska, gratis, kan följa mående över tid, men inte lika bra som andra appar. Fullpackad med info från KBT.

Minus
Kan kännas rörig och inte så snäll för ögat. Använd för att lära men för att registrera dagbok finns bättre. 

Happify

Engelska, för stress och välmående med hjälp av positiv psykologi, KBT och mindfulness.

Minus
Kan kännas fragmenterad, utan helhetsgrepp. Lite svår att förstå hur den funkar. Finns bättre alternativ. 

 

BrainHQ

Engelska. För träning av kognitiva färdigheter: minne, uppmärksamhet, snabbhet, sociala färdigheter och intelligens. 

Calm Harm

Engelska. “Calm Harm provides tasks to help you resist or manage the urge to self-harm.“

Smart Recorder

Ibland kan det vara bra att spela in saker för att kunna lyssna på det senare.